Articles, Resources & News
Articles & Resources

Nio vanliga misstag vid affärsplanering - Inte använda rätt verktyg

Vi på Konstrukt har skrivit en bloggserie på nio artiklar som vi kommer att publicera här. Bloggserien går igenom nio misstag som företag brukar begå vid finansiell planering. Varje artikel beskriver ett misstag och presenterar lösningar som gör att man kan undvika de här vanliga fallgroparna. 

De nio olika misstagen har delats upp i kategorierna Noob/Pro/Hacker och Siffror/Människor/Verktyg. Begreppet Noob/Pro/Hacker har tagits från spelvärlden och beskriver hur olika erfarenhetsnivåer kan leda till misstag. Siffror/Människor/Verktyg är olika komponenter i en planeringsprocess.

Bloggserien är baserad på ett webinar av Anders Bergek och 1Company.

Misstag #3: Inte använda rätt verktyg
Nivå: Noob
Kategori: System

Att använda rätt verktyg för det verksamheten måste utföra är givetvis viktigt. Men vad är egentligen rätt verktyg? Sanningen är att det inte finns ett system som passar alla, utan det är organisationens behov som bestämmer vilket verktyg som är en bra matchning. 

Fel verktyg kan leda till att processen blir alldeles för krånglig, att det ofta blir fel och att användarna kan känna sig missnöjda. Att behöva spendera extra tid på dubbelarbete för att rätta fel är frustrerande för de flesta. 

Det är även vanligt att växa ur ett system när företaget expanderar. Ett verktyg som fungerade perfekt när verksamheten var mindre kan snabbt bli otillräckligt. Passar verktyget kan det växa tillsammans med verksamheten, men alla verktyg kan inte göra det. Även det kan leda till frustration och dubbelarbete.

Vad är då lösningen på misstag #3?

Lösningen kan verka ganska självklar - det gäller förstås att hitta ett verktyg som passar. Tyvärr är det många gånger lättare sagt än gjort. De flesta systemleverantörer kommer att påstå att deras verktyg är bäst och att det kan utföra allt som er verksamhet behöver, men det är viktigt att ni själva kan avgöra om det stämmer. 

Att ta hjälp av en tekniskt kunnig tredje part i utvärderingsarbetet är ofta en bra idé. Det är viktigt att förstå systemets möjligheter och begränsningar för att avgöra hur det fungerar som ett långvarigt systemstöd i processen. 

Många gånger är det bäst om verksamheten kan fortsätta att använda det verktyg som de redan har. Verktyget kanske kan förändras på något sätt för att passa bättre, eller så kan användningen anpassas för att passa bättre ihop med systemets funktioner.

Att byta verktyg leder nästan alltid till friktion och det är viktigt att ha en plan för hur ni ska genomföra bytet. Det kommer med största sannolikhet att påverka driften under en period, men genom att ha en plan för hur bytet ska gå till kan ni minimera hur mycket det påverkar.

För att sammanfatta problemet:

Misstag #3 är att inte använda rätt verktyg som kan utföra det som verksamheten behöver. Genom att ha en långsiktig plan kan ni utveckla användningen av det nuvarande verktyget eller byta system om det behövs.

Missa inte del fyra vår bloggserie där vi går in på pro-kategorin “siffror” och tar reda på vilka problem för mycket detaljer i budgeten kan leda till.

Misstag #4: För mycket detaljer